kennismaken?

Heb jij grip op je online bezoekers?

Je hebt een website, maar eigenlijk geen idee hoeveel bezoekers. Je hebt ook geen idee hoe bezoekers jouw website eigenlijk gebruiken? Kunnen ze alles makkelijk vinden? Hebben ze nog vragen naar aanleiding van het bezoek? Lukt het ze om een bestelling af te ronden of antwoord te krijgen op hun vraag?

Er zijn diverse tools die je hierin inzicht verschaffen. In deze blog ligt ik er een aantal toe. Deze tools kunnen echt meerwaarde hebben, knelpunten oplossen maar ook voor meer leads en opdrachten zorgen.

Website statistieken

Google Analytics is misschien wel de bekendste en meest logische start. Met de basis functionaliteiten kun je namelijk al snel inzicht krijgen in alles wat bezoekers op je website doen.

  • Welke pagina’s worden bezocht?
  • Uit welk land of welke plaats komen de bezoekers?
  • Hoe snel verlaten ze de website weer?
  • Waar in het checkout proces verlaten ze je webshop?
  • Via welk zoekwoord is de bezoeker op je website terecht gekomen?

Je kunt ook een stap verder gaan door bijvoorbeeld aan de slag te gaan met doelen en trechters. Hiermee kun je inzicht krijgen in het pad dat bezoekers bewandelen. Een checkout proces van een online aankoop is daar bijvoorbeeld erg geschikt voor.

Schermopnames van bezoekers

Stel je ontdekt aan de hand van Google Analytics dat bezoekers tijdens het aanmaken van een account afhaken groot bounce percentage). Dan vertellen die gegevens uit Google Analytics niet wat de oorzaak is van dat percentage. Om daar verder onderzoek naar te doen kun je bijvoorbeeld maken van schermopnames. Deze opnames kun je per bezoeker terug kijken. Hotjar is daar erg geschikt voor. Daarmee krijg je inzicht in de manier waarop een bezoeker klikt, wat de bezoeker ziet of juist niet ziet. Door deze opnames te bekijken kun je waardevolle informatie verzamelen en concrete wijzigen gaan maken om het de bezoeker makkelijker te maken.

Welke bedrijven komen op mijn website?

Persoonsgegevens zijn beschermt maar met bedrijfsgegevens ligt dat anders. Salesfeed koppelt bijvoorbeeld IP-adressen van bedrijven aan bedrijfsgegevens (KVK). Via hun dashboard kun je dan zien welke bedrijven op je website komen en wat ze daar doen. Voor business to business bedrijven een interessante dienst. Zo kun je bedrijven gaan benaderen op basis van wat ze op je website hebben bekeken of gedaan.

Daarnaast biedt Salesfeed ook een optie 'liquid content'. Daarmee kun je vooraf bepalen wat bepaalde bedrijven of groep bedrijven te zien krijgt als ze je website bezoeken. Bijvoorbeeld

  • Een op maat gemaakt aanbod voor een bepaalde doelgroep
  • Jouw als bedrijf direct aanspreken.

Op die manier tover je je website om tot een klant specifieke website. De wijzigingen die je kunt doen gaan van tekst wijzigingen tot complete layout wijzigingen.

Maandelijkse rapportage

Ik vind het belangrijk dat mijn klanten bezig zijn met hun vak; met dat waar ze goed in zijn! Daarom mail ik klanten maandelijks een kort en efficiënt overzicht van de website prestaties. Zo verliezen ze niet veel tijd en hebben ze toch een goed beeld van wat hun website voor hun doet.

Gegevens audit

In de basis verzamelen de eerder genoemde tools alleen maar gegevens. Het is daarnaast ook belangrijk om iets met die verzamelde gegevens te doen. Een 3 of 6 maandelijkse 'gegevens audit' kan daarbij helpen. Haarbij ga je (samen) kritisch naar de verzamelde gegevens kijken en op basis daarvan een verbeterplan opstellen, indien nodig.