kennismaken?

Een ontwerpfoutje

Ken je dat, zo'n deur met "duwen" of "trekken" erop geschreven? Eigenlijk is dat vreemd, want als het ontwerp goed is, zou er geen tekst nodig moeten zijn. Op deze foto is het nog erger: er hangt een handgeschreven briefje naast de kraan met instructies over hoe je hem moet bedienen.

Bij websites is het essentieel dat gebruikers duidelijk begrijpen wat ze moeten doen, anders gaat dat ten koste van de conversie of het beoogde doel van de website. Er is niets frustrerender dan een formulier of knop die niet werkt (zoals verwacht). Dit leidt tot wat we 'boze klikken' noemen , waarbij gebruikers snel herhaaldelijk op een knop klikken, maar er gebeurt niets.

Het briefje bij deze kraan draagt in ieder geval bij aan een betere conversie, wat betekent dat meer mensen erin slagen hun handen te wassen . Maar toch oogt het enigszins knullig in een chique restaurant.

Op websites kun je met Microsoft Clarity video-opnamen maken om dergelijke problemen te ontdekken en op te lossen. Zo voorkom je ontwerp fouten en verbeter je de gebruikerservaring. Jij blij, bezoeker blij.