kennismaken?

5 ingrediënten die een homepage moet bevatten

Een succesvolle homepage die bezoekers converteert naar leads heeft een aantal ingrediënten nodig. Hieronder beschrijf ik vijf ingrediënten die niet mogen ontbreken.

1. Een duidelijk aanbod

Welk product of welke dienst bied je aan op jouw website? Deze vraag moet binnen een paar seconden door de bezoeker beantwoord kunnen worden. Dit betekent dat het direct duidelijk moet zijn wat je doet of verkoopt; zonder dat de bezoeker enige actie heeft ondernomen (niet geklikt- en gescrold).

Hoe?

Dit kun je doen door direct onder de navigatie van de homepage een duidelijke en korte introtekst te plaatsen. Deze introtekst moet in zijn geheel zichtbaar zijn zonder dat bezoekers hoeven te klikken of scrollen. Het zichtbare deel van je website zonder actie wordt ook wel 'boven de vouw' (above the fold) genoemd. De introtekst moet zowel op de mobiel als op een desktop in zijn geheel boven de vouw zichtbaar zijn.

Voorbeeld

Hieronder zie je een mooi voorbeeld van een sterke introtekst van Parfumado. Zodra je op de website komt zie je direct dat het om parfum gaat. Er wordt in de introtekst ook al gehint naar een abonnementsvorm zonder dat direct te noemen.

Voorbeeld van een sterke introtekst

2. Call to action

Een 'call to action' is een actie waartoe je de bezoeker van je website wilt aanzetten. Bijvoorbeeld het klikken op een knop. De belangrijkste call to action kan eventueel aangevuld worden met een actie die minder risico vol is. Hieronder wordt dit mooi geïllustreerd. Dit keukenbedrijf wil graag dat bezoekers een adviesafspraak maken (belangrijkste call to action). Is deze stap voor de bezoeker nog te groot? Probeer de bezoeker dan te overtuigen met reviews van andere (blije) klanten. Maar de rechtse knop zou bijvoorbeeld ook een link naar de al uitgevoerde projecten kunnen zijn.

Voorbeeld call to action.

3. Een afbeelding zegt meer dan..

Een goede afbeelding kan de introtekst versterken. Hieronder zie je een mooi voorbeeld van Independer. De introtekst vertelt de bezoeker direct waar het om gaat, een tandverzekering. De lachende vrouw met een mooi gebit versterkt onderwerp heel goed. De foto laat als het ware zien dat het met je gebit wel goed zit bij Independer.

Deze afbeelding versterkt heel mooi de introtekst

4. Hapklaar diensten overzicht

Veel bedrijven hebben meerdere diensten, producten of productgroepen. Probeer deze zoveel mogelijk samen te vatten zodat er geen lange lijst ontstaat. De stelregel die je in je gedachten moet houden is 'if you confuse, you lose'. Probeer dus van een lange lijst terug te schalen naar maximaal 3 of 4 hoofdgebieden. Hieronder vind je duidelijk overzicht van drie soorten oplossingen die dit internetbureau aanbiedt. Nog mooier zou zijn als ze ook direct allemaal zichtbaar zouden zijn. Dat scheelt de bezoeker weer een klik.

5. Gebruik weinig woorden

Websites worden niet gelezen maar gescand. Gebruik dus zo min mogelijk woorden en communiceer een duidelijke boodschap. Vooral op een homepage waarin je samenvattend wil vertellen wat je doet, waarom je dat doet en voor wie je dat al hebt gedaan. Maak daarom ook slim gebruik van kopteksten, opsommingen en dergelijke. Dit zorgt ervoor dat een tekst beter te lezen/scannen is. Hieronder zie je een mooi voorbeeld van een urenregistratie tool. Een koptekst, introtekst en een opsomming met voldoende tussenruimte ten opzichte van elkaar maakt deze tekst prettig om te lezen.