Website formulieren

Formulieren kunnen een belangrijk onderdeel van je website zijn; maar hoe gebruik je ze (goed)? Het liefst wil je als website eigenaar zoveel mogelijk informatie van je bezoeker ontfutselen. Een formulier met een dozijn aan invulvelden kan de bezoeker er juist van weerhouden het in te vullen. Opzoek naar de juiste balans dus. Daarnaast zijn er ook nog wettelijke verplichtingen wanneer het om website formulieren gaat.

Wetgeving

Sinds de nieuwe AVG wetgeving moet je bezoekers informeren over wat er met hun ingezonden gegevens gebeurt. Verder mag je geen gegevens vragen die niet bijdragen aan het doel van het formulier. Het mooiste is om bezoekers akkoord te laten geven middels het bekende 'ik ga akkoord' vinkje. Dit kan voor de bezoeker wel weer een drempel zijn. Plaats dit vinkje daarom zover mogelijk achteraan, of toon het pas als alle velden zijn ingevuld. Zorg er wel voor dat privacy ook daadwerkelijk naar je privacy pagina linkt (in een nieuw tabblad).

Het akkoord vinkje is wel een mooie manier om uit te leggen hoe jouw organisatie omgaat met persoonsgegevens van website bezoekers. Verder moet een formulier waarin persoonsgegevens worden verwerkt ook verplicht via een (SSL) beveiligde verbinding (slotje in de browser) verstuurd worden.

Meetbaar

Het mooie van website formulieren is dat deze meetbaar zijn. Dit meten kun je bijvoorbeeld doen met Google Analytics of Hotjar. In Google Analytics kun je doelen instellen om inzicht te krijgen in het het hoe en wat rondom je website formulier. Zo kun je:

  • Kijken waar bezoekers afhaken (met trechter weergaves),
  • Kijken hoeveel procent van de bezoekers het formulier daadwerkelijk invult en vooral ook hoeveel procent dat niet doet.
  • Instellen hoeveel een inzending waard is in euro's om zo je 'return on investment' inzichtelijk te krijgen.
  • etc.

Met Hotjar kun je anonieme scherm opnames maken van bezoekers die het formulier invullen. Zo krijg je goed inzicht in eventuele knelpunten van het website formulier.

Aan de hand van al deze gegevens kun je je formulier(en) verbeteren. Dit met als doel om meer website bezoekers te motiveren het formulier in te vullen. Zo kun je met een offerte formulier meer leads binnen halen.

Landingspagina promoten

Je kunt website formulieren dus inzetten om leads binnen te halen. Om bezoekers naar je website of landingspagina (met formulier) te trekken kun je bijvoorbeeld AdWords of sociale media campagnes inzetten om zo (betaald) mensen naar jouw landingspagina met formulier te trekken.

Vervolgens kun je in Google analytics inzicht krijgen in het aantal bezoekers die via je (betaalde) campagnes op jouw website terecht zijn gekomen. Zo kun je ook de kosten per formulier inzending berekenen en kijken of dit lonend is ten opzichte van het aantal inzendingen

Tips voor meer conversie

Gebruik een aansprekende titel. Gebruik dus niet het woord 'formulier'; iedereen ziet dat het een formulier is. Leg de nadruk op de taak, het plezier of het voordeel dat het invullen van het formulier oplevert. Vraag geen onnodige informatie en communiceer de reactiesnelheid. Zo weet bezoeker wat hij kan verwachten. Gebruik ook duidelijke labels zodat de bezoeker weet welke informatie van hem verwacht wordt. Bijvoorbeeld 'voor & achternaam' in plaats van naam kan al verhelderend zijn. Gebruik ook een aansprekende button titel 'versturen' is erg standaard. De kleur van de verzend button kan ook nog bepalend zijn, over het algemeen is groen een kleur voor positieve acties in mijn voorbeeld heb ik juist rood gekozen vanwege de huisstijl en de contrasterende kleur.

Voorbeeld formulier met tips