kennismaken?

Veilige landing

Als je wel eens in het vliegtuig hebt gezeten weet je wat het is om je over te leveren aan de techniek en de kunde van het vliegend personeel. Ondanks dat ik het elke keer een bijzondere ervaring vond was ik toch blij dat ik weer met beide benen op de grond stond en op mijn bestemming was aangekomen.

Met paragliden ga je ook de lucht in maar is de exacte bestemming wat minder specifiek. Je bent afhankelijk; hoogte en windsnelheid hebben invloed. Vanuit de lucht heb je aan zo'n parachute wel een heel mooi overzicht. Je zit in een stoeltje met je benen in de lucht te bungelen en je te verwonderen over de omgeving, misschien zoek je naar bekende plekken of een referentie punt.

Bij websites heb je ook te maken met zoekers en landingen. Bezoekers komen niet altijd op de juiste bestemming. Het komt ook voor dat ze zich afvragen of ze wel op de juiste bestemming is zijn.

Klanten gaan er vaak van uit dat de meeste bezoekers eerst op de homepage komen en vervolgens verder navigeren. Maar dit is meestal niet zo. Elke pagina op je website kan een landingspagina zijn. Een landingspagina is dus de pagina waar de bezoeker op jou website aankomt, het begin van zijn reis op zoek naar een oplossing voor zijn of haar probleem.

Specifieke landingspagina's kunnen je helpen om beter gevonden te worden op een bepaalde zoekterm. Zelf doe ik dat regelmatig, voor mij zijn dit vooral lokale zoektermen zoals mijn pagina "websdesigner doetinchem". Deze pagina zul je niet vinden in de navigatie structuur op mijn website omdat die daarvoor niet nuttig is. In Google kom je de pagina wel tegen op positie 3 (onbetaald) als je zoekt op "webdesigner doetinchem".

Je maakt deze pagina's dus speciaal voor bezoekers die in Google op zoek zijn naar iets specifieks. Het aantal bezoekers op deze specifieke zoektermen is meestal niet heel groot maar de kans op conversie wel omdat ze op zoek zijn naar iets specifieks wat jij te bieden hebt waar die pagina helemaal op is ingericht.

Eerst maakte ik mijn landingspagina's voornamelijk op gevoel en dat werkte goed maar je kunt je hierin ook door bestaande data laten leiden. Ik gebruik bijvoorbeeld de tool Ubersuggest waarmee ik kan zien hoe veel kans een bepaald zoekwoord heeft maar ook de moeilijkheidsgraad om op pagina 1 te komen. Op die manier kun je wat strategischer kiezen en de effecten van je landingspagina's verder vergroten.

Maak jij ook landingspagina's of wil je daar mee aan de slag maar kun je wel wat hulp gebruiken? Neem dan contact op.