kennismaken?

Online reputatie

Klachten, complimenten, reviews, social posts allerlei manieren hoe er over je (bedrijf) gepraat kan worden. Je online reputatie is belangrijk voor het vertrouwen van bestaande en potentiƫle klanten.

Slechte reviews, geen deal

Recent ging ik bijna over tot de online koop van een bepaalde product. Net voordat ik de bestelling wilde afronden deed ik nog even een kort online reputatie onderzoek.

Wees voorzichtig

Vooral bij nieuwe (online) partijen ben ik voorzichtig met aankopen doen (kan ik iedereen adviseren). Na een paar zoekopdrachten kwam ik al snel een hele reeks klachten tegen. Nog geen paar minuten later was ik helemaal overtuigd; bij deze partij wil ik absoluut niks kopen. Waarom niet? Uit de vele klachten bleken geraffineerde en vervelende praktijken waar ik niet op zat te wachten.

De politie heeft een speciale website waarop je webshops kunt controleren. Zo kun je checken of er meldingen bij de politie bekend zijn.

40% klachten

We kopen massaal online en steeds meer; zeker in de huidige Corona tijd. We hebben in 40% van die gevallen te maken met klachten schrijft het CBS. We moeten dus voorzichtiger en kritischer worden bij onze online aankopen. Enkele simpele zoekopdrachten leverde bij mij gelukkig net op tijd het inzicht op om niet tot kopen over te gaan.

Vertrouwen winnen

Online aankopen doen kan erg handig zijn en biedt een enorm assortiment binnen handbereik. Wat kun je tegenwoordig niet online kopen? Maar online verkopen vraagt wel om het winnen van vertrouwen van de bezoeker. Slechte reviews dragen daar niet aan bij. Goede reviews daarentegen kunnen juist bijdragen aan dit vertrouwen. Is iedereen helemaal lovend dan gaan we ons ook weer afvragen of dat wel klopt.

Monitoren

Hoe monitor je nou hoe er online over je bedrijf gepraat wordt? Dat kun je bijvoorbeeld doen met Google Alerts. Je stelt de zoektermen in, in mijn geval bijvoorbeeld mijn naam en geeft aan hoe vaak je meldingen wilt ontvangen. Wordt er negatief over je bedrijf of merk gepraat probeer je dan in de conversatie te mengen en een oplossing aan te bieden. Zo ziet men dat je actief en oplossingsgericht bent.