Drie lessen van een prullenbak
Tijdens mijn bezoek aan Naturalis in Leiden kwam ik deze afvalbakken tegen. Nu denk je misschien wat leer je van een prullenbak? Deze drie lessen haal ik er uit (figuurlijk natuurlijk 🤣):
- Gemak
- Herhaling
- Bijdragen aan een groter geheel
1. Gemak
Met deze afvalbakken wordt zonder veel moeite of inspanning het juiste resultaat behaald. Dat juiste resultaat is uiteraard dat het afval goed wordt gescheiden wat recycling eenvoudiger maakt.
Ditzelfde principe van gemak geldt ook voor bezoekers op jouw website. Maak het ze gemakkelijk! Laat met duidelijke kleuren, knoppen en teksten zien wat je van de bezoeker wil. Met hetzelfde gemak, je online doel bereikt 😇.
2. Herhaling
De kracht van herhaling wordt ook mooi duidelijk in dit verband: de tekst PMD met oranje achtergrond, wordt herhaald door ook een oranje afvalzak te gebruiken. Mocht je de tekst niet zien of lezen zie je aan de zak nog steeds om welk afvalsoort het gaat.
De kracht van herhaling vergeten we online ook vaak. Verstop call to actions NIET ergens onder aan de pagina maar herhaal deze. Bovenin, middenin en onderin. Het voelt misschien wat overdreven maar er gaat wel (conversie)kracht vanuit.
3. Bijdrage aan een groter geheel
Als bedrijf geef je met deze afvalbakken een duurzaam signaal af. Met het goed scheiden van afval draag je immers bij aan een groter geheel, een beter milieu 💪. Dat geeft een goed gevoel.
Heeft jouw product of dienst een vergelijkbare impact op een collectief belang vertel dat dan aan je bezoekers en maak ze deelgenoot.