De klantreis

welkom vreemdeling

Een bezoeker komt op je website omdat hij je heeft gevonden via Google, een advertentie zag op Facebook of omdat iemand je diensten heeft aanbevolen, of...of...of... Er zijn veel manieren waarop bezoekers op je website terecht kunnen komen. Bij het eerste bezoek start de zogenaamde 'klantreis' (ook wel customer journey genoemd). Een klantreis is de ideale weg die de bezoeker op je website aflegt, totdat deze actie onderneemt om met je in contact te komen. Welkom vreemdeling, maak het je gemakkelijk en kijk eens rustig rond.

Het is belangrijk dat je de bezoeker meeneemt op reis door je website. Een bezoeker (lees: potentiële klant) wil bijvoorbeeld:

  • Een overzicht van je producten of diensten bekijken;
  • Je contactgegevens vinden;
  • Je prijzen vergelijken met die van de concurrent;
  • Doneren aan je goede doel;
  • Of.. vul maar in...

Wat een bezoeker ook wil: de klantreis is voor elke website belangrijk. Hoe zou je graag willen dat de bezoeker door jouw website navigeert? Wat wil je dat hij/zij heeft gezien/gelezen en wat moet de bezoeker weten of doen na het bezoek?

een voorbeeldreis

  1. De bezoeker zoekt je bedrijf op Google;
  2. De bezoeker vindt je bedrijf;
  3. De bezoeker bekijkt op je website je producten of diensten;
  4. De bezoeker wil contact opnemen om in gesprek te komen of om klant te worden.

Op basis van deze eenvoudige 'reis' moet je er dus voor zorgen dat de bezoeker vanaf de homepage wordt doorgeleid naar je producten of dienstenaanbod en van daaruit terechtkomt op je contactpagina. Dit kan op verschillende manieren: een productoverzicht plaatsen op je homepage van je best verkochte producten, een zogenaamde 'Call To Action knop' op de homepage of de pagina van het product of de dienst.

Analyseer je eigen website op basis van de meest ideale klantreis. Het kunnen meerdere reizen zijn, omdat je website bijvoorbeeld verschillende doelgroepen heeft.