Ben jij in staat om je klant te helpen?
Wanneer een klant voor het eerst in contact komt met jouw bedrijf vraagt hij zichzelf af "is dit bedrijf in staat om mij te helpen?". Een positief antwoord op deze vraag verhoogt de kans op een conversie. Maar, hoe beantwoord je deze vraag online? Volgens Donald Miller met empathie en autoriteit.
Autoriteit
Mensen hechten zoveel waarde aan betrouwbaarheid dat ze pas verder denken over hoe de (klant)relatie zich zal ontwikkelen als het vertrouwen is bevestigd. Dus aan de slag, maar hoe?
Het is niet nodig om perfect te zijn, maar het is wel belangrijk om aantoonbare ervaring te hebben met het helpen van (andere) klanten voordat je het vertrouwen van nieuwe klanten kunt winnen.
Op welke manier win je dit vertrouwen? Dat is minder ingewikkeld dan je zou denken. Deze drie punten zijn een goed begin:
- Reviews
- Statistieken
- Logo's
Reviews
Reviews spreken voor zich, al moet gezegd worden dat een onafhankelijke bron betrouwbaarder is dan dat je ze zelf op je website zet. Daarnaast hebben veel bedrijven tegenwoordig reviews in overvloed waarmee reviews niet (meer) doorslaggevend zijn bij het maken van een keuze. Geen reviews is ook geen optie. Reviews zijn belangrijk maar niet (meer) doorslaggevend.
Statistieken
Met statistieken kun je bijvoorbeeld vertellen hoeveel klanten je al hebt geholpen, hoeveel jaar ervaring je hebt of hoeveel impact jouw organisatie heeft gemaakt. Een mooi voorbeeld hiervan zie je op treesforall. Een organisatie die zich inzet voor het milieu door middel van het planten van bomen over de hele wereld. Op hun site tonen ze hoeveel bomen ze al hebben gepland waarmee ze dus laten zien hoeveel impact ze maken.
Logo's
Je kunt op je website ook logo's van jouw klanten laten zien. Op die manier laat je zien welke klanten al vertrouwen in jouw bedrijf hebben gesteld. Heb je gewerkt voor (lokaal) bekende of interessante merken dan vergroot dat het vertrouwen in jouw bedrijf.
Empathie
Naast autoriteit tonen is het ook belangrijk om empathie te tonen.
Als je je inleeft in het dilemma van je klanten schept dat een vertrouwensband. Wanneer je empathie toont helpt dat bij het opbouwen van het vertrouwen bij je klant.
Gebruik zinnen als:
- We begrijpen hoe het voelt om ...
- Niemand zou dit ooit moeten meemaken...
- Net als jij zijn wij gefrustreerd over..
Dus toon je autoriteit, activeer je empathisch vermogen en verwerk dit in je website (of laat het doen).